خانه / کسب و کار / کسب درآمد / فروش و بازاریابی / همه چیز درباره فروش و مشتری را در ۵ دقیقه فرا بگیرید

همه چیز درباره فروش و مشتری را در ۵ دقیقه فرا بگیرید

همه چیز درباره فروش و مشتری را در 5 دقیقه فرا بگیرید

جایگاه مشتری و ویژگی های فروشنده خوب

مشتریان به آنچه در گذشته معمول بوده قانع نیستند. مشتریان به گونه ای روز افزون انتظار های بیشتری بروز می دهند و اینک پافشاری بر شرایط بهتر در خرید، به صورت یک رسم و آیین در آمده است. از همین رو، لازم است در خود ویژگی های یک فروشنده موفق را پدید آوریم و اصول و فنون موفقیت در فروش را بیاموزیم. تنها یک فرآورده عالی با قیمت مناسب کارساز نیست. فنون و قواعد مشتری نوازی، جلب رضایت و کسب خشنودی مشتری نیز اصل بسیار مهمی در دستیابی به یک کسب و کار موفق است. البته باید یادآور شد که مواردی که در اینجا ذکر کردیم، درباره چگونگی ارتباط با مشتری است، حتی اگر این ارتباط رو در رو نباشد.

 

جایگاه مشتری در ذهن فروشنده

برای مردم ایران که با آداب و رسوم و اصول میهمان نوازی و میهمان داری کاملا آشنایند، پیدا کردن جایگاه مشتری در کسب و کار بسیار آسان است. جایگاه مشتری، همان جایگاه میهمان است. به عنوان مثال:

  1.  ما شخصی را به خانه دعوت می کنیم که با او، خواسته ها، توقعات، نیاز ها، طرز فکر گذشته اش کاملا آشناییم. سعی کنید درباره مشتری خود نیز به این سطح از آگاهی برسید. فروشنده فردی است که برای رفع نیاز های مشتری خود تلاش می کند. کسب اطلاع درباره نیاز های شخصی مشتری، منافع مادی، معنوی و روانی وی از خرید محصول مورد نظر، میزان بودجه ای که در اختیار دارد، دفعات خرید و زمان های مورد انتظار مشتری برای دریافت محصول و… احتمال موفقیت شما را در فروش افزایش می دهد.
  2.  شما با ظاهری خوب و آراسته به استقبال میهمان خود می روید و هنگام خداحافظی وی را به طور کامل بدرقه می کنید. بهترین اتاق و فضای منزل خود را برای پذیرایی از میهمان خویش اختصاص می دهید. سعی می کنید ابزار راحتی و آسایش او را فراهم آورید. برای مشتریان خود نیز همین کار ها را بکنید.
  3.  اولین نگاه و دوخته شدن چشم ها به هم در شروع پذیرایی و استقبال گرم و پر حرارت برای تداوم دوستی با میهمان بسیار اهمیت دارد. شما سعی می کنید در ارتباط با میهمان خود با وجود علیرغم خستگی یا ناراحتی های احتمالی روزانه، خود را سرحال، شاداب و پرطراوت نشان  دهید و هنگام سخن گفتن با میهمان، در صدای شما طنین خنده احساس شود. با مشتریان خود نیز همین گونه  رفتار کنید. کلمه متشکرم را گرم و پرطراوت بیان کنید.
  4.  برای اینکه میهمان شما دعوتتان را پذیرفته و به منزل شما و به دیدن شما آمده است از وی تشکر و قدردانی می کنید و هنگام خداحافظی از او دعوت می کنید که باز هم به دیدار شما بیاید. با مشتری نیز همین کار را بکنید و نتیجه مطلوب آن را در کسب و کار خویش ببینید.
  5.  در روابط با دوستان و آشنایان سعی می کوشید حس اعتماد ایجاد کنید و آن را توسعه دهید. با مشتری نیز بنیان اعتماد را روز به روز تقویت کنید. همان گونه که در روابط دوستانه و صمیمی شما دروغگویی و فریب جایگاهی ندارد، برای وادار کردن مشتری به خرید نیز از این ابزار استفاده نکنید. بهترین فروشنده، صادق ترین فروشنده است. کاری کنید که مشتری بتواند به شما اعتماد کند.

همه چیز درباره فروش و مشتری را در 5 دقیقه فرا بگیرید

 

صفات لازم برای موفقیت در فروش

۱- اولین گام، «عشق» است. بدون عشق و نگرش مثبت، هیچ چیز پدید نمی آید. باید عاشق حرفه فروشندگی باشید. باید افتخار کنید که فروشنده اید. نام و شغل خود را با غرور بیان کنید. باید به کسب و کار خود و محصولاتی که می فروشید علاقه مند باشید. لذت بردن از حرفه فروشندگی یک اصل است.

۲- مهارت های ایجاد ارتباط با دیگران را در خود افزایش دهید. کاری کنید که مردم شما را دوست داشته باشند و در کنار شما احساس راحتی کنند. همزبانی و داشتن توافق کلی با مشتری در سایه رابطه صمیمی و یکدلی پدید می آید.

۳- برای تاثیر گذاشتن بر مشتری خود، همیشه یک ابتکار و نوآوری مثبت در روابط خود پدید آورید. این موضوعی است که مشتری توقع آن را ندارد و از رو به رو شدن با آن خشنود، شگفت زده و متحیر می شود.

۴- محصولی را که می فروشید عمیقا بشناسید. دانش خود را در خدمت مشتری بگذارید. به او کمک کنید تا بهترین راه حل را انتخاب کند. مشتری را قانع کنید و به فکر کار هایی باشد که می تواند مشکلات مشتری را رفع کند.

۵- فروشندگی حرفه ای جذاب و سرشار از شور و شوق است. از همین رو، فروشنده باید قبل از پرداختن به آن، ظرفیت کاری سنگین را در خود پدید آورد و در عین حال از سلامتی و بنیه خوب برخوردار باشد.

۶- صبر، شکیبایی، حافظه قوی، ریسک پذیری، دور اندیشی، نو اندیشی، شوخ طبعی و خود اتکایی نیز از دیگر موارد مهم برای موفقیت در امر فروش است.

۷- نتیجه گرا بودن، اصل مهمی است. فراموش نکنید که همه این قواعد، صفات و ابزار ها برای دستیابی به اهداف شما در سر لوحه کسب و کارتان قرار دارند. اگر این اهداف، افزایش حجم فروش، افزایش سهم از بازار، افزایش سود، افزایش سهم از مشتری است، نباید آن ها را فراموش کنید. اگر کسب و کار شما برای سود دهی باشد و یک مؤسسه انتفاعی داشته باشید، نباید صرفا برای جلب نظر، تشویق و تحسین دیگران تلاش کنید. باید به نتیجه که همان سود و سود آوری است فکر کنید. به همین دلیل، با اصول حساب و کتاب آشنا شوید و هیچ وقت بدون ماشین حساب به مذاکره با مشتری نروید.

۸- آمار و اطلاعات مربوط به محیط، محل، محصول و کسب و کار خود را بدانید.

۹- برای وضعیت هایی که با خریداران پر حرف، خریداران عصبانی و کم حوصله، مشتریان کم ادب، متظاهر، از خود راضی و عجول رو به رو می شوید، قواعد مناسبی انتخاب کنید و از قبل آمادگی داشته باشید.

۱۰- چند دقیقه ای را که با مشتری خود هستید به سرگرمی، تفریح و زمانی برای لذت بردن از لحظه ها مبدل کنید.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

مشتری، اصلی ترین دارایی در کسب و کار شما محسوب می شود. حفظ و نگهداری مشتریان فعلی و خلق مشتری جدید برای کسب و کار خود مهم ترین ماموریت هر فروشنده است. ایجاد و برقراری ارتباطات صحیح، قوی، نافذ و اثر بخش با مشتریان در سایه بهره گیری از توانمندی های ذاتی فروشندگان، آموزش مستمر آنان و بهره برداری از قواعد، اصول و فنونی است که ریشه و پایه آن ها در درک صحیح از نیاز، خواسته و تقاضا نهفته است. هر گاه فراموش کردید که چگونه باید با مشتری رفتار کنید، اصول مهمان داری و مهمان نوازی را به خاطر آورید. در عین حال، اهداف یادداشت شده در کسب و کار خود را فراموش نکنید. به ویژه اگر راز شد و ثبات کسب و کار شما در سود ده بودن فعالیت های بازاریابی و فروش است.

دپارتمان کسب و کار
با توجه به پیشرف تکنولوژی ، تغییر نیاز های جامعه بشری و مهمتر از آن تغییر نگرش مردم ، کسب و کار از ساختار صرفا تجربی خود خارج شده و یک شکل علمی به خود گرفته است .
در عصر جدید یک شخص موفق در عرصه کسب و کار می بایست در روابط شخصی خود نیز موفق باشد. از این رو دپارتمان کسب و کار موسسه ذهن زیبا با هدف ایجاد یک مسیر نو با نگاه ذهن زیبا سعی بر رشد فرهنگ موفقیت ، آموزش و حمایت از کلیه مخاطبین این حوزه را دارد.
محورهای فعالیت این دپارتمان :
- آموزش
- مشاوره
- ارائه خدمات :
۱- کسب و کار دیجیتال
۲- هویت سازی مجازی ( سایت و شبکه های مجازی)
۳- تبلیغات
به اشتراک بگذارید

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz