خانه / کسب و کار / کسب درآمد / همه چیز درباره کسب و کار اینترنتی
همه چیز درباره کسب و کار اینترنتی

همه چیز درباره کسب و کار اینترنتی

همه چیز درباره کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب و کار به سرعت در  اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچک ترین کسب و کار ها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از ۲ میلیارد نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. غالب این افراد دست کم هر روز یک خرید از اینترنت داشته اند.

آیا کسب و کار اینترنتی برای فعالیت شما مناسب است؟

این موضوع به احتمال زیاد به ماهیت کسب و کار شما بستگی دارد. اگر شما یک کتاب فروشی کوچک دارید، آیا می توانید به صورت روی خط (Online)، فروش گسترده ای داشته باشید؟ مسسلما نه! امروزه سایت های معروفی مثل Amazon ، Yahoo و غیره، سهم بیشتری را در بازار فروش اینترنتی به خود اختصاص داده اند. اسم، شهرت و اعتباری که این سایت ها کسب کرده اند، امکان رقابت فروشگاه های کوچک تر را با آنان از بین برده است. به عنوان مثال، سایت Amazon  بیش از سه میلیون عنوان کتاب را از طریق اینترنت به فروش می رساند.در هر صورت، اگر شما یک کتاب فروشی کوچک دارید، روش های مختلفی وجود دارد تا از طریق اینترنت مشتریان جدیدی برای خود دست و پا کنید.

یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقش ها و کارکرد های مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید که در دیگر نقا دنیا وجود ندارد، می  توانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید. زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سراسر دنیا پراکنده اند و این امر می تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود. مشتریان شما می توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز می توانید هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهید، اطلاعات مورد نظرتان را درباره فعالیت ها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهم تر از این، شما می توانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوه شما می توانند آن ها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.

راه اندازی سایت اینترنتی

ثبت اسم اینترنتی

همه چیز درباره کسب و کار اینترنتی

هر سایت اینترنتی اسم منحصر به خود را دارد. مانند yahoo.com یا google.com به این ها اسم دمین می گویند. این اسم منحصر به فرد است که سایت شما را از دیگر سایت های اینترنتی متمایز می سازد. ثبت اسم اینترنتی و فرستادن آن، باعث می شود که دیگران بتوانند از طریق این اسم اینترنتی به شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین، وثتی که شما سایت اینترنتی تان را راه اندازی کنید، کاربرای اینترنت می توانند مثلا با تایپ آدرس « .COMاسم شرکت شماWWW. » در جست و جوگر صقحه اینترنت، شما را بیابند. شرکت های مختلفی هستند که در زمینه انتخاب نام و ثبت آن در اینترنت از شما حمایت و پشتیبانی کنند. به عنوان مثال، شرکت هایی چون World wide domain.com , register.com , network solutions , domain it.commr می توانند در این زمینه اطلاعات و راهنمایی های خوبی در اختیار شما بگذارند. اما به خاطر داشته باشید که اسامی معروف و متداول مورد نظرتان، احتمالا قبل از شما ثبت شده اند (تا امروز بیش از ۴۰ میلیون سایت اینترنتی با اسم های مختلف به ثبت رسیده اند). بنابراین، لازم است در این زمینه تحقیق کرده، اسمی را انتخاب کنید که کسی پیش از شما آن را انتخاب نکرده باشد.

علاوه بر پسوند Com که معرف سایت هایی است که زمینه فعالیتشان تجاری است، پسوند های دیگری نیز در اینترنت وجود دارند. به عنوان مثال، پسوند .org به معنی فعالیت در عرصه غیرانتفاعی است و پسوند های edu و gov به ترتیب به موسسات آموزشی و دولتی اختصاص داده شده اند. با توجه به فعالیتتان، شما نیز می توانید پسوند های مختلفی را انتخاب کنید.

طراحی سایت اینترنتی

ممکن است شرکت شما تصمیم بگیرد یک طراح حرفه ای سایت استخدام کند یا موارد مورد نیاز خود را به شرکت هایی که در زمینه طراحی سایت کار می کنند، سفارش دهد یا خودتان سایت خودتان را طراحی کنید.

استخدام یک طراح حرفه ای سایت

قبل از استخدام یک طراح حرفه ای سایت، خیلی مهم است که تکلیف خودتان را روشن کنید که هدفتان از ایجاد سایت چیست؟ آیا در آن بروشوری آن لاین از محصولات یا خدماتی که عرضه خواهید کرد، خواهید گذاشت؟ بودجه ای که برای سایت اختصاص می دهید چقدر است؟ مسئول حفظ و بهبود مستمر سایت شما چه کسی خواهد بود؟ چه کسی محتوا، مطالب و مضامین هنری و ذوقی آن را تدارک خواهد دید؟ حقوق معنوی (کپی رایت) این محتوا متعلق به چه کسی خواهد بود؟ آیا طراح سایت، هم مسئولیت طراحی و هم مسئولیت بازاریابی سایت شما را بر عهده خواهد گرفت؟ اگر برای این پرسش ها پاسخی پیدا کردید، به فکر استخدام طراح سایت باشید. بد نیست که به دیگر سایت های اینترنتی سر بزنید و درباره چگونگی ایجاد، قالب ها و محتوای آن ها اطلاعات کسب کرده، از الگو های آن ها در طراحی سایت خود استفاده کنید. می توانید درباره چگونگی طراحی این سایت ها از طراح حرفه ای سایت سوال کنید و او را بیازمایید.

بعد از آن که یک طراح حرفه ای برای سایت خود تعیین کردید، با او به صورت مکتول قرارداد ببندید تا مسئولیت های او و برنامه زمانی ایجاد سایت و همچنین هزینه های آن برای کل پروژه مشخص شود. این قرارداد، همچنین باید بهبود مستمر سایت و توافق های ضروری را در این زمینه پوشش دهد.

همه چیز درباره کسب و کار اینترنتی

خودتان طراحی سایت تان را بر عهده بگیرید

با وجود مزیت ها و منافعی که استخدام طراح حرفه ای سایت دارد، خیلی از صاحبان کسب و کار ها ترجیح می دهند خودشان طراحی سایت را بر عهده بگیرند. اگر خودتان ( یا یکی از کارکنان تان ) علاقه زیادی به کامپیوتر و طراحی سایت دارید، می توانید مسئولیت این کار را بر عهده بگیرید. نرم افزار هایی چون Macro media , Dream weaver , Microsoft Front Page به شما این امکان را می دهد که بدون آشنایی با برنامه نویسی html بتوانید سایت طراحی کنید. کار کردن با چنین نرم افزار هایی برای کسانی که با زبان انگلیسی به حد کافی آشنا باشند، راحت تر است. ذکر این نکته ضروری است که با وجود افزایش چنین نرم افزار های ساده ای در سال های اخیر، هیچ کدام نمی توانند به جای طراح حرفه ای سایت بنشینند. طراح حرفه ای سایت، قابلیت هایی چون فرم های پاسخگویی خودکار طراحی می کند که فرصت و بستری برای تجارت الکترونیکی فراهم می آورد که خودتان به تنهایی نمی توانید آن را ایجاد کنید.

موارد زیر را در طراحی موفقیت آمیز سایت در نظر بگیرید:

  • سایت تان به سادگی در دسترس باشد

حتی اگر سایت شما فوق العاده زیبا و جذاب طراحی شده باشد اما به راحتی و به سادگی نتوان به صفحات آن دسترسی پیدا کرد، بازدیدکنندگان زیادی نخواهید داشت. بنابراین، طراحی سایت تان باید طوری باشد که از هر کامپیوتری بتوان به آن دسترسی یافت؛ یعنی برای ورود به سایت، نیاز به کامپیوتر برخوردار از سرعت بالا نباشد.

  • مطالب و محتوای سایت تان را سودمند کنید

فقط به دنبال فروش محصولات یا خدمات خود در اینترنت نباشید. اگر میخواهید بازدیدکنندگان یا خریداران محصول یا خدماتتان دوباره به سایت شما مراجعه کنند؛ علاوه بر این که کاتالوگی از فهرست محصولات یا خدماتتان ارائه می دهید، مطالب و محتوای سودمند و مفیدی نیز در ارتباط با فعالیت هایتان عرضه کنید. به عنوان مثال، اگر وسایل اسکی می فروشید، مقالاتی مرتبط با ورزش اسکی و دیگر مطالبی را که  فکر می کنید علاقه مندان به ورزش اسکی به آن ها نیاز دارند در صفحه اینترنت خودتان بیاورید.

  • امکان ارتباط دو طرفه را با مخاطبان فراهم آورید

مشتریانتان از طریق فرم های روی خط و پست های الکترونیکی به شما بازخورد دهند. از مشتریانتان بپرسید که آن ها چه می خواهند؟ آیا چیزی را که در جست و جوی آن بوده اند، پیدا کرده اند یا نه؟ به انتقاد ها و پیشنهاد ها مشتریانتان به خوبی توجه کنید و آن ها را در نظر بگیرید. آنان به شما خواهند گفت که کدام یک از کار ها و برنامه هایتان مناسب یا نامناسب اند. لیستی از آدرس های پست الکترونیکی مشتریانتان و افراد دیگر تهیه کنید. می توانید کاتالوگ محصولات و خدمات جدیدتان را از طریق آدرس الکترونیکی برای این افراد بفرستید.

بهتر است بعد این مطلب ،توضیحات کسب و کار خانگی را نیز ببینید

دپارتمان کسب و کار
با توجه به پیشرف تکنولوژی ، تغییر نیاز های جامعه بشری و مهمتر از آن تغییر نگرش مردم ، کسب و کار از ساختار صرفا تجربی خود خارج شده و یک شکل علمی به خود گرفته است .
در عصر جدید یک شخص موفق در عرصه کسب و کار می بایست در روابط شخصی خود نیز موفق باشد. از این رو دپارتمان کسب و کار موسسه ذهن زیبا با هدف ایجاد یک مسیر نو با نگاه ذهن زیبا سعی بر رشد فرهنگ موفقیت ، آموزش و حمایت از کلیه مخاطبین این حوزه را دارد.
محورهای فعالیت این دپارتمان :
- آموزش
- مشاوره
- ارائه خدمات :
۱- کسب و کار دیجیتال
۲- هویت سازی مجازی ( سایت و شبکه های مجازی)
۳- تبلیغات
به اشتراک بگذارید

همچنین ببینید

کسب و کار خانگی

همه چیز در مورد کسب و کار خانگی

تعریف کسب و کار خانگی به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که …

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

به من اطلاع بده
avatar
wpDiscuz